ד"ר אלן פלג - רופא ומנתח עיניים

ד"ר אלן פלג- ניתוחי עיניים קוסמטיים ורפואיים

עין יבשה

עין יבשה – מתי תופעה זאת ניגרמת

עם הגיל אנשים רבים סובלים מעין יבשה, היובש נגרם בגלל ירידה בהפרשת הדמעות הבסיסית השומרת על לחות גלגל העין או בגלל ירידה בכמות או באיכות השכבה השומניתעין יבשה של הדמעות המונעת את התאיידות הדמעות.
הבעיה שכיחה יותר בקרב נשים. ברוב המוחלט של המקרים יובש בעיניים גורם לתלונות קלות של אי נוחות וצריבה קלה שמוקלים בעזרת הזלפת טיפות של תחליפי דמעות.
לעיתים היובש עשוי להיות קשה יותר ולגרום גם לעין אדומה ומגורה ולהצטברות הפרשות על הריסים ובפינת העין.
במקרים קיצוניים היובש עשוי להיות קשה כל כך שיגרום להתייבשות בשכבות החיצוניות של העין שעשוי לגרום אפילו לנזק לקרנית עד כדי פגיעה בראייה אך מקרים אלה נדירים למדי.
ברוב המקרים בעיית העין היבשה הינה בעיה מקומית של העיניים אך ישנם מקרים שהיובש הינו חלק ממחלה סיסטמית אוטואימוניות כגון מחלות פרקים, במקרים אלו יש צורך בברור מעמיק יותר.

ניתוח עין יבשה – דרכי טיפול

הטיפול ביובש בעיניים הינו לרוב שמרני וקל, זילוף של טיפות תחליפי דמעות שיש בהם מרכיבים הדומים לאלו שבשכבת הדמעות הטבעית שומרים על לחות העיניים, מקלים על התלונות ושומרים על גלגל העין.
במקרים של דלקת עפעפיים כרונית הפוגעת בשכבה השומנית של הדמעות דרוש ניקוי יומיומי של העפעפיים להסרת ההפרשות ופתיחת פתחי בלוטות השומן בעפעפיים.
לעיתים יש צורך בטיפול מקומי לדלקת לתקופה קצרה לזירוז הטיפול.
במקרה וזילוף תחליפי הדמעות מקל על תחושת היובש אך יש צורך בזלוף תכוף מידי ההופך כבר למטרד, יש אפשרות לשים פקקים קטנים בפתחי מערכת הדמעות החוסמים את ניקוז מעט הדמעות הטבעיות שעדיין נמצאות בעין .

ההכנסה של הפקקים קלה ונעשית במרפאה ללא צורך בניתוח, הפקקים אינם מפריעים ויכולים להישאר זמן רב.
במקרם קשים של יובש ניתן לזלף גם טיפות רסטזיס (RESTASIS) שהינם נוגדי דלקת חזקים.
נמצא שהפעילות האנטי דלקתית של התרופה משקמת את התאים והבלוטות שמפרישות דמעות ומקלה על היובש.

בכל מקרה התאמת הטיפול המתאים תעשה לאחר התייעצות ובדיקה במרפאה.

לחצו כאן לקבלת מידע נוסף על דמעות יתר למה הן ניגרמות
לחצו כאן לקריאה נוספת אודות ד"ר אלן פלג – מומחה ניתחי עפעפיים וניתוח עיניים